Wanita Ini Kongsi Cara Buat Bunga Daripada Sabun, Memang Cantik!

Ditulis oleh

Wanita dan bunga memang tidak dapat dipisahkan. Bermacam-macam jenis bunga yang diperbuat daripada plastik, polisterin dan sebagainya yang berada di pasaran yang boleh dijadikan bahan dekorasi rumah. Namun lain pula bagi wanita ini yang menggunakan sabun andi sebagai bahan utama untuk membuat bunga!

Jom ikuti perkongsian yang sangat menarik daripada Iz SyilaZaina yang membuat dan menggubah bunga daripada sabun. Beliau turut mengongsikan bahan-bahan yang digunakan beserta cara-cara pembuatan.

Bahan-bahan yang digunakan:

  • Tepung jagung
  • Gam
  • Sabun
  • Air panas

 

 

Tepung jagung xyh byk.. Ada yg guna smpai 1cwn.. Air pn sikit shja.. Masa tuang tu ramas2.. Kalau mcm xckup air ramas jgk.. Sbb air sikit pn dh ckup.. Tp kalau mcm tlmpau skit nk tmbh air hya sedikit je ye sis..lg 1 masa nk bentuk, smbil2 celup jari kat minyak.. Myak Jonhson pn bleh.. Baru nmpk licin dan sng bentuk..

Bunga sabun

Bunga warna peach tu sabun jenama harmoni lepas buat saya sapu minyak rambut..haha.. Tapi tak kekal pun kilatnya.. Yang bunga merah saya guna sabun fruitale lepas buat tak sapu minyak cuma masa nk buat je saya celup kat jari sebab senang nak bentuk.. Tapi masih berkilat..

 

Campur semua bahan uli sampai jadi doh, lepas tu simpan dalam bekas kedap udara biar semalaman.. Esok uli lagi dan boleh bentukkan bunga dah ye

Memang cantik dan kreatif kan hasil tangan wanita ini. Sekiranya perkongsian Giler Deco pada kali ini bermanfaat, jangan lupa untuk kongsikan ya.

 

 

Sumber: Iz SyilaZaini

 

Adakah perkongsian ini bermanfaat? Share dan love post ini supaya anda boleh jadikan rujukan projek dekorasi anda yang seterusnya. 
Diterbitkan pada
November 17, 2021
Dikemaskini pada
November 17, 2021
Topik

Sharing Ekslusif Kami

Ikuti sosial media Giler Deco & dapatkan idea dekorasi trendy serta tips-tips menarik untuk rumah impian anda.
Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
usermagnifiercrosschevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram