Projek Grill Ruang Atrium Guna Corrugated Clear Roof

Ditulis oleh

Dekorasi rumah yang menggunakan konsep tumbuhan hidup pada bahagian halaman rumah mampu menjadikan ruang tersebut lebih menarik dan sangat menyegarkan mata apabila dipandang. Kebiasaannya, ruang sebegini tidak memerlukan pagar pada bahagian hadapan rumah, Tetapi jika ingin memasang pagar juga tidak menjadi masalah. Seperti yang dilakukan oleh pemilik rumah ini yang bernama Ja Zahirah Harun. Beliau melakukan projek grill ruang atrium ruang tersebut supaya lebih kelihatan cantik dan menarik.

Pernahkah anda dengar mengenai ruang atrium? Disini Giler Deco jelaskan, dalam seni bina, atrium adalah ruang terbuka yang besar atau ruang yang diliputi cahaya matahari yang dikelilingi oleh bangunan. Atria adalah ciri biasa dalam kediaman Rom Purba, memberikan cahaya dan pengudaraan ke bahagian dalaman dengan konsep penggunaan tumbuh-tumbuhan pada ruang tersebut.

Ingin melihat perkongsian ini dengan lebih lanjut? Jom ikuti perkongsian menarik ini.

Projek Grill Ruang Atrium

 

Grill asal telah lerai pada bahagian bawahnya kerana faktor cuaca dan haiwan (tempat kucing lepas hajat).

projek grill ruang atrium 1

Konsep sebegini merupakan inspirasi dari satu pintu rumah sederhana di Vietnam, beliau gabungkan dengan bahan seperti corrugated clear roof  bahagian bawah pintu ini supaya kalis kencing kucing dan memberi ilusi ruang yang luas.

projek grill ruang atrium 1

Permulaan proses, pintu ini dibuat frame dahulu sekeping-sekeping daunnya, ikut luas yang dimahukan untuk letakkan grill. Untuk saiznya pula, boleh bincang dengan tukang grill berapa lebar, berapa tinggi, berapa keping daun yang anda dimahukan. Kemudian, tukang hanya letak skru tengah daun pintu atas dan bawah supaya boleh dipusing-pusingkan 360 darjah.

projek grill ruang atrium 1

projek grill ruang atrium 1

Kemudian, Bahagian bawah daun itu suaminya skrukan dengan atap clear berombak macam zink itu untuk estetik design sahaja serta untuk mengelakkan karat kena kencing kucing.

projek grill ruang atrium 1

projek grill ruang atrium 1

Inilah hasil pagar selepas selesai dipasang.

projek grill ruang atrium 1

Itu sahaja perkongsian dari Giler Deco pada kali ini. Semoga bermanfaat.

Adakah perkongsian ini bermanfaat? Share dan love post ini supaya anda boleh jadikan rujukan projek dekorasi anda yang seterusnya. 
Diterbitkan pada
Februari 28, 2022
Dikemaskini pada
Februari 28, 2022
Topik

Sharing Ekslusif Kami

Ikuti sosial media Giler Deco & dapatkan idea dekorasi trendy serta tips-tips menarik untuk rumah impian anda.
Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
usermagnifiercrosschevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram