Projek DIY Ruang Tamu Yang Cantik Dan Kreatif

Ditulis oleh

Pada masa kini, penggunaan wainscoting dan cermin hiasan dinding (Grand Mirror) sudah tidak asing lagi. Kalau dahulu, mungkin pemilik rumah merasakan untuk melakukan kerja-kerja pemasangan sebegini agak sukar dan jika mengupah orang, pasti harganya lebih mahal. Tetapi, kini, sudah ramai yang hanya melakukannya sendiri secara diy kerana ia lebih menjimatkan kos dari mengupah orang. Perkongsian pada kali ini adalah dari Mohd Rizalmi. Perkongsiannya pula adalah mengenai projek diy ruang tamu yang cantik dan kreatif.

Jom sama-sama kita ikuti perkongsian yang menarik ini.

Projek DIY Ruang Tamu Guna Wainscoting & Grand Mirror

 

Alhamdulillah. Siap juga akhirnya. Idea ambil di dalam group Facebook. Terima kasih semua.

 

Ini adalah semasa proses pemasangan wainscoting pada bahagian bawah dinding ruang tamu rumahnya. Selepas itu, kayu tersebut dicat dengan warna putih. Cermin pada dinding tersebut dibeli secara online. Ukuran jarak dari lantai ke panel tengah itu adalah 4 inchi atau 10 cm.

Wainscoting ruang tamu

Bahagian dinding setelah dilakukan sedikit dekorasi dengan menggantung hiasan pada dinding. Cat yang digunakan adalah jenis Jotun softskin berkod 10580. Dinding ini menggunakan konsep Shiplap.

Wainscoting ruang tamu

Keadaan bahagian tangga setelah selesai dipasang wainscoting.

Wainscoting ruang tamu

Pandangan penuh ruang menonton tv.

Wainscoting ruang tamu

Sejujurnya, pemasangan wainscoting pada bahagian tangga memang agak sukar dan perlu kesabaran yang tinggi. Biasanya hanya pakar sahaja yang mampu melakukan proses sebegini. Tetapi untuk kali ini, pemilik rumah ini melakukan dengan sendiri dan hasilnya seperti seorang yang pakar.

Wainscoting ruang tamu

Bahagian Panruang tamu setelah diubahsuai.

Wainscoting ruang tamu

Pandangan penuh bahagian langsir ruang tamu tersebut.

Wainscoting ruang tamu

Itu sahaja perkongsian dari Giler Deco untuk anda pada kali ini. Diharap dengan perkongsian yang menarik ini sedikit sebanyak dapat membantu anda dalam mencari inspirasi untuk melakukan ubahsuai secara diy rumah kediaman anda. Semoga bermanfaat.

Adakah perkongsian ini bermanfaat? Share dan love post ini supaya anda boleh jadikan rujukan projek dekorasi anda yang seterusnya. 
Diterbitkan pada
Februari 19, 2022
Dikemaskini pada
Februari 19, 2022

Sharing Ekslusif Kami

Ikuti sosial media Giler Deco & dapatkan idea dekorasi trendy serta tips-tips menarik untuk rumah impian anda.
Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
usermagnifiercrosschevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram