Cara DIY Awning Dalam Masa 4 Hari

Ditulis oleh

Jika anda perasan, kebanyakan rumah di Malaysia memang tidak mempunyai awning yang dibina penuh untuk melindungi ruang hadapan rumah dari terkena cahaya matahari yang berpanjangan dan tempias sewaktu hujan. Disebabkan ketiadaan awning, ramai pemilik rumah mengupah pakar dalam menghasilkan bumbung tambahan bagi menghalang kawasan halaman rumah dari cuaca panas atau hujan. Tetapi, jika anda pandai bertukang, bolehlah cuba untuk buat sendiri. Sumber rujukan cara diy awning juga boleh dicari di Youtube sahaja.

Itu yang dilakukan oleh pemuda ini yang bernama Zainal Zaibani. Berbekalkan sedikit pengalaman bertukang yang dimilikinya, beliau telah menghasilkan diy awning rumah yang cukup cantik dan kelihatan mewah.

Jom sama-sama kita ikuti perkongsian diy yang menarik ini.

Cara DIY Awning

 

Alhamdulillah siap projek DIY awning sendiri. Buat waktu-waktu ada masa lapang sahaja. Nak tempah tak cukup duit. Ada sedikit pengalaman dan skill kita cuba la buat sendiri. Akhirnya siap.

Apa Itu Awning Rumah?

Sebelum kita teruskan perkongsian ini, kita kenali dahulu apa itu awning. Awning rumah didefinisikan sebagai bumbung atau atap tambahan pada kawasan rumah yang berfungsi sebagai teduhan bagi melindungi kawasan rumah anda daripada haba cahaya matahari atau basah tempias air hujan.

Ini adalah besi yang digunakan.

DIY Awning

Ini pula adalah semasa melakukan proses welding.

DIY Awning

Besi awning setelah siap diwelding dan di cat. Proses akhir pula adalah pasangkan pada bahagian berkenaan.

DIY Awning

Kerangka bumbung setelah dipasang.

cara diy awning

DIY Awning

DIY Awning

DIY Awning

Hasil akhir setelah awning siap dipasang sepenuhnya. Cukup cantik dan kelihatan sangat mewah.

cara diy awning

Menurut beliau, kos yang dikeluarkan untuk memiliki awning yang kelihatan cantik dan mewah sebegini sekitar RM1K sahaja. Jika mengupah orang, sudah pasti kosnya berbeza dan lebih mahal. Bahagian bumbung yang digunakan adalah jenis ACP.

cara diy awning

Itu sahaja perkongsian dari Giler Deco untuk anda pada kali ini. Semoga perkongsian ini dapat memberi sumber idea dan inspirasi untuk menghasilkan awning secara diy. Semoga perkongsian ini bermanfaat.
Adakah perkongsian ini bermanfaat? Share dan love post ini supaya anda boleh jadikan rujukan projek dekorasi anda yang seterusnya. 
Diterbitkan pada
Februari 19, 2022
Dikemaskini pada
Februari 19, 2022
Topik

Sharing Ekslusif Kami

Ikuti sosial media Giler Deco & dapatkan idea dekorasi trendy serta tips-tips menarik untuk rumah impian anda.
Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
usermagnifiercrosschevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram