Perbezaan Diantara Paludarium, Riparium, Terrarium, Dan Aquarium

Ditulis oleh

Perkataan "Akuarium" sering digambarkan mengenai bekas kaca atau lutsinar yang digunakan untuk menanam tumbuhan akuatik, tanaman tanah, atau membela hidup air. Tidak dinafikan lagi perkataan aquarium ini sangat meluas penggunaannya sehinggakan apa sahaja yang berada di dalam bekas kaca ini digelar aquarium.

Pada masa kini, lebih dari 100 juta orang diseluruh dunia telah menempatkan haiwan, tumbuhan, batu karang, ikan,  siput dan banyak lagi di dalam satu bekas kaca. Bekas kaca ini dikenali dengan empat nama saintifik iaitu paludarium, riparium, terrarium, dan aquarium.

Jadi, apakah perbezaan diantara paludarium, riparium, terrarium, dan aquarium ini?

Perbezaan Diantara Paludarium, Riparium, Terrarium, Dan Aquarium :

 

Paludarium :

Paludarium juga sering digelar Aqua-terrarium. Perkataan "Paludarium" adalah dari bahasa Latin yang bermaksud palus iaitu paya atau perkataan khususnya dipanggil semi-akuatik.

Dalam erti kata lain, paludarium pada asasnya ialah terarium yang diselaputi oleh air. Biotop ini mempunyai kedua-dua ciri akuatik dan daratan. Ia sangat popular bagi peminat akuatik. Paludarium membenarkan simulasi zon tanah lembap atau hutan hujan.

Paludarium adalah satu kawasan yang dihasilkan untuk menjaga tanaman air, tumbuhan di pesisiran paya dan daratan, serta binatang yang habitatnya dalam keadaan kelembapan tinggi (kelembapan paya).

Ciri utama paludarium : 

Habitat : Sebilangan penuh diselaputi air dengan kadar kelembapan tinggi.
Haiwan : Ikan, udang, ketam, udang karang, siput air, ketam darat, siput darat, mentadak, labah-labah, kala jengking, semut dan lain-lain.
Tumbuhan : Mana-mana tumbuhan.

Terrarium :

Perkataan "Terrarium" juga berasal daripada Latin "Terra" yang bermaksud bumi, ‎arium adalah pengakhiran yang berlaku dalam kata nama bagi menerangkan persekitaran buatan untuk tumbuhan atau haiwan dengan analogi gabungan nama akuarium.

Sejarah mengatakan bahawa terarium pertama dibuat secara tidak sengaja oleh ahli botani Nathaniel Bagshaw Ward pada tahun 1842 ketika dia mempelajari tingkah laku serangga dan meninggalkan salah satu balang tanpa pengawasan. Spora tumbuh menjadi tumbuhan, dan balang itu menghasilkan terrarium pertama di dunia.

Ciri utama terrarium adalah persekitaran yang agak kering dengan kelembapan rendah serta dipenuhi dengan tumbuh-tumbuhan hidup. Pada umumnya, terrarium adalah rumah hijau kecil yang menyerupai persekitaran alam semulajadi.

Kadangkala orang mengatakan bahawa terrarium adalah "self-sustainable ecosystem" dengan tumbuhan yang hidup dan tumbuh di dalam bekas tertutup di mana air, tumbuhan, tanah serta udara bergabung untuk bekerja melalui proses semula jadi fotosintesis, pernafasan serta kitaran air.

Adalah penting untuk membezakan antara jenis kepungan kaca yang berbeza. Terdapat dua jenis terrarium iaitu tertutup dan terbuka. Sebenarnya, aspek terarium yang paling membantu ialah pintu bukaan hadapannya.

Terrarium kaca direka untuk aliran udara. Itulah sebabnya mengapa ia mempunyai pelindung mesh pada bahagian atas bekas dan venting di bahagian bawah salah satu sudut bahagian tepinya.

Ciri Utama Terarium :

Habitat : Tidak memerlukan air, kadar air yang diperlukan hanyalah sedikit sahaja.
Haiwan : Ketam darat, siput darat, Mentadk, labah-labah, kala jengking, semut dan sebagainya.
Tumbuhan : Tumbuhan darat sahaja.

Riparium :

Riparium (dari bahasa Latin riparian diterjemahkan sebagai "Coastal", "Bank", atau "Shore") adalah sejenis akuarium tumbuhan yang sangat mirip dengan paludarium.

Matlamat utama riparium adalah untuk menyerupai kawasan pantai atau tebing sungai yang kecil. Riparium tidak mempunyai pantai yang tinggi dan besar berbanding dengan paludarium. Sebaliknya, ia mempunyai sebidang tanah yang sangat kecil di bahagian tepi bekas.

Di dalam paludarium, anda dapat memelihara semua jenis tanaman sebagai contohnya tumbuhan dalam air, tumbuhan terapung dan jenis tumbuhan darat. Paludarium menggunakan hardscape terbina iaitu tebing untuk menyokong penanaman. Riparium pula, tumbuhan biasanya ditanam di dalam bekas terapung khas yang dilekatkan pada dinding belakang takungan tiruan. Tumbuhan tersebut secara beransur-ansur berkembang, flora menutupi bekas, menjadikannya tersembunyi di mata.

Di samping itu, paludarium selalunya mengandungi penyu akuatik dan pelbagai amfibia, manakala riparium tidak sesuai untuk haiwan ini kerana hampir tiada kawasan darat di dalamnya. Riparium paling sesuai untuk memelihara ikan, ketam air tawar, udang kecil, udang karang dan siput.

Ciri utama Riparium :

Habitat : Hampir dipenuhi dengan air.
Haiwan : Ikan, udang, ketam akuatik, udang karang akuatik, siput air.
Tumbuhan : Mana-mana tanaman jika terdapat cukup tanah untuknya.

Akuarium :

perbezaan Paludarium, Riparium, Terrarium, Dan Aquarium

Perkataan "Aquarium" adalah daripada bahasan Latin "Aquarium", (neuter of aquārius) bermaksud "Berkaitan dengan air". Oleh itu, akuarium ialah tangki air di mana ikan, hidupan air, makhluk air lain dan tumbuh-tumbuhan dibela dan dipelihara.

Ciri Utama Akuarium :

Habitat : Dipenuhi dengan air.
Haiwan : Ikan, udang, ketam air, udang karang, siput air.
Tumbuhan : Tumbuhan akuatik sahaja.

 

Baca juga : https://gilerdeco.com/tips-mudah-dan-simple-kekalkan-keserian-warna-langsir/

 

Adakah perkongsian ini bermanfaat? Share dan love post ini supaya anda boleh jadikan rujukan projek dekorasi anda yang seterusnya. 
Diterbitkan pada
Oktober 26, 2021
Dikemaskini pada
Oktober 26, 2021
Topik

Sharing Ekslusif Kami

Ikuti sosial media Giler Deco & dapatkan idea dekorasi trendy serta tips-tips menarik untuk rumah impian anda.
Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
usermagnifiercrosschevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram