DIY Laman Tepi Rumah Yang Cantik Dengan Rumput Karpet

Ditulis oleh

Keindahan dan juga kecantikkan pada bahagian tepi rumah ini adalah sangat penting juga. Apabila cantiknya bahagian ini, rumah juga automatik kelihatan cantik. Tetamu yang datang juga pasti akan puji ke langit terhadap keindahan dekorasi rumah anda.

Anda tidak perlu pun mengupah orang untuk diy bahagian laman tepi rumah anda. Cukup sahaja anda seorang sahaja namun ia perlukan kesabaran dan kerajinan macam yang dilakukan oleh Asyraf Zakaria ini. Beliau berkongsikan proses dan hasil akhir diy bahagian halaman tepi rumah beliau. Jom kita tengok hasilnya.

Projek DIY Bahagian Laman Tepi Rumah Yang Cantik Menggunakan Rumput Karpet

Nak kongsikan sebuah projek diy pada bahagian halaman rumah yang memakan masa hampir sebulan. Dengan menggunakan rumput karpet dan kayu shera plank yang ada corak urat.

Keluasan pada kawasan ini adalah 80 ft x 6.5 ft. Semoga menjadi inspirasi terhadap sesiapa yang melihat hasil diy saya ini.

Bahan-Bahan Yang Diperlukan Untuk Lakukan DIY Ini

Proses Melakukan DIY Bahagian Halaman Rumah Ini

Proses ini dilakukan dengan meratakan tanah pada bahagian laman tepi rumah ini untuk proses pemasangan rumput karpet.

DIY laman tepi rumah

Selepas itu, letakkan kayu shera plank mengikut posisi macam dalam gambar ini. Pastikan kedudukan kayu tersebut rapat dan kemas agar tidak mudah tercabut.

Selepas itu, catkan pagar shera plank tersebut dengan cat sancora yang dibeli. Warna yang dipilih adalah kerana hitam itu menawan.

DIY laman tepi rumah

Letakkan weedmat atas tanah dan seterusnya aburkan pasir pula pada bahagian tanah tersebut. Selepas itu, siap sedia untuk meletakkan rumpur karpet atasnya.

DIY laman tepi rumah

Tadaaaa! Inilah dia hasil diri sendiri DIY bahagian laman tepi rumah yang dilakukan ini. Untuk batu pula saya letakkan didalam longkang untuk tujuan air serap masuk ke longkang besar.

DIY laman tepi rumah

Sumber : Asyraf Zakaria

Adakah perkongsian ini bermanfaat? Share dan love post ini supaya anda boleh jadikan rujukan projek dekorasi anda yang seterusnya. 
Diterbitkan pada
Januari 29, 2022
Dikemaskini pada
Januari 29, 2022

Sharing Ekslusif Kami

Ikuti sosial media Giler Deco & dapatkan idea dekorasi trendy serta tips-tips menarik untuk rumah impian anda.
Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
usermagnifiercrosschevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram