Rumah Ala-Ala Oversea Ini Ternyata Terletak Di Malaysia!

Ditulis oleh

Siapa sangka rumah berkonsepkan British Style sememangnya wujud di Malaysia. Dengan bertemakan warna black and white, rumah ini memberikan vibes elegan dan seolah-olah rumah ala-ala oversea.

Asri Meris Anthony dan pasangan yang juga merupakan penasihat dekorasi rumah berkongsi gambar kediaman mereka yang terletak di Tuaran, Sabah. Memang sangat cantik dan classy.

Bahagian luar dan laman rumah

View depan rumah. Sebenarnya ruang depan ni agak limited, jadi kami cuba hidupkan ruang agak supaya nampak luas dengan menggunakan elemen putih pada pagar dan tiles supaya nampak lebih lapang dan luas.

Untuk info, pagar ini kami gunakan material prima plank dan bukan kayu. Kami gunakan besi sebagai tulang pagar ini supaya lebih kukuh dan tahan lama.

Bunga rose jepun ni sangat menghidupkan mood cozy dan English-look. Hari-hari boleh berangan macam kat taman gitu.

Ruang depan ini kami letak tiles supaya kurang berhabuk dan anak-anak boleh bermain dengan selesa.

Kehadiran pokok-pokok bunga ni sangat menghidupkan ruang taman. Nampak redup dan mood sejuk sentiasa.

Ramai tanya Ini pokok bunga apa, sebenarnya ini pokok bunga Petunia. Memang agak leceh untuk jaga sebab kena sentiasa bagi air dan matahari yang cukup. Cuma pantang jangan bagi kena air hujan. Jadi, kena rajin lah belek-belek dia ni hehehe.. Alhamdulillah dah hampir setahun jaga masih hidup subur.

Ini bahagian pintu depan. Pokok tu pokok betul tau,bukan pokok tipu-tipu hehehe.

Wood swing ni kami DIY sendiri. inspired dari pinterest. Jangan tanya beli kt mana.. hehehe

Bahagian dalaman rumah

 

View keseluruhan ruang bawah.

Ni sudut minum-minum kopi atau ruang santai selain ruang dining.

Main hall bahagian bawah. Ruang santai dengan fireplace.

Ini tingkap tepi meja makan. Sambil-sambil makan sambil layan pemandangan taman.. tak terasa tambah nasi 2 pinggan.. hahaha

 

Ini ruangan pantry. Tempat simpan semua makanan kering dan stok barang keperluan harian. Sebagai contoh ubat-ubat dan lain-lain.

Ruang dining yang menghadap ruang taman secoet. Sebab tu kena buat pagar tepi tu supaya ada sedikit privacy tapi still enjoy the view.

Ruang laundry.. Walaupun hanya sekangkang nyamuk tapi kami cuba untuk nampakkan ruang ni functional dengan menggunakan elemen putih dan neutral colour supaya nampak lebih luas.

Bilik kucing. Senang ada toilet automatic ni, tak payah cuci poopoo hari-hari hehe. Sangat-sangat membantu dan sentiasa bau wangi.

Ruang kolam nan seketoi.. saja bagi mood sejuk & bunyi air.. Anak-anak pun memang suka berendam dalam kolam.. So buatlah seketul ala-ala hotel mewah versi kampung.. hehehe

 

View malam dari hadapan rumah

Memang cantik sangat kan kediaman beliau. Sekiranya anda sukakan perkongsian Giler Deco pada kali ini bermanfaat.

Sumber: Asri Meris Anthony

Adakah perkongsian ini bermanfaat? Share dan love post ini supaya anda boleh jadikan rujukan projek dekorasi anda yang seterusnya. 
Diterbitkan pada
Februari 12, 2022
Dikemaskini pada
Februari 12, 2022
Topik

Sharing Ekslusif Kami

Ikuti sosial media Giler Deco & dapatkan idea dekorasi trendy serta tips-tips menarik untuk rumah impian anda.
Logo Giler Deco
© 2024 Giler Deco Hakcipta terpelihara
• Web Impian Sdn. Bhd. (920163-H)
Privasi PolisiTerma & Syarat
usermagnifiercrosschevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram